HOME / ONLINE PRODUCTEN / Nextendum Nieuws / Nieuwsbericht
Verkoop van een onderneming
29-03-2024 | De meeste ondernemers verkopen hun eigen onderneming maar één of twee keer in hun leven. Het spreekt vanzelf dat het daarom verstandig is dat men zich bij de verkoop laat begeleiden door experts die hier dagelijks mee bezig zijn.
Extendum begeleidt al meer dan 25 jaar accountantskantoren en ondernemers die hun onderneming willen verkopen aan een derde of overdragen binnen de familie of aan een medewerker. Wij beschikken over de expertise (om het uit te voeren) en het netwerk (om de koper te vinden). Daarnaast is het wel zo prettig dat Extendum het complete traject begeleidt:
- Waardering: wat is mijn onderneming waard?
- Inkomensplanning: hoeveel heb ik aan inkomen nodig na een verkoop?
- Estate planning: wat doe ik met mijn vermogen uit de verkoopopbrengst?
- De markt op: hoe kom ik aan potentiële kopers?
- Onderhandelingen voeren
- Juridische vastlegging van alle afspraken
Het doet er niet toe of er aan derden wordt verkocht of dat de onderneming binnen de familie wordt overgedragen. Een belangrijk element in het verkooptraject is dat het proces zich zoveel mogelijk in stilte voltrekt. Er wordt pas bekendheid aan gegeven wanneer de laatste handtekeningen zijn gezet en uw onderneming is verkocht. Dit voorkomt onrust bij klanten en werknemers. Daarom is het prettig dat Extendum in alle anonimiteit voor u de markt verkent en de onderhandelingen voert.
Planning bedrijfsovername
Voorafgaand aan onze begeleiding bij de verkoop heeft zich waarschijnlijk al een heel bewustwordingsproces afgespeeld. Als de knoop dan eindelijk is doorgehakt, is het belangrijk om ruim op tijd te beginnen met de verkoop want het traject duurt vaak langer dan verwacht. Soms haken kopers na lange onderhandelingstrajecten af en kunt u weer opnieuw beginnen.
Voor een goede verkooppresentatie kan het bovendien gewenst zijn om al een aantal jaren van te voren de balansposities op orde te brengen of de organisatie te herstructureren. Wanneer u een verkoop ruim van te voren voorbereidt, creëert u de mogelijkheid om de presentatie van de jaarcijfers te optimaliseren en daarmee de waarde van uw onderneming te verhogen.
Daarbij kijken we zowel juridisch, fiscaal als financieel wat de mogelijke scenario’s zijn.
Dus als u of uw klant overweegt om zijn of haar onderneming (op termijn) te verkopen of over te dragen, ook al is het maar om eens hierover van gedachten te wisselen, schroomt u dan niet om contact op te nemen voor een vrijblijvende kennismaking.
Praktisch
Het verkooptraject start met een intakegesprek, meestal samen met accountant en ondernemer. In deze eerste kennismaking vinden wij het belangrijk dat er wederzijds het vertrouwen ontstaat dat we dit traject samen tot een goed einde zullen brengen.
Neem contact op met Ralph Vaessen of Cor Molenaar. Zij zijn voor u het eerste aanspreekpunt en begeleiden het volledige verkooptraject. Daar waar nodig schakelen zij een collega jurist of fiscalist in.
iOS touchscreen gebruikers: Voor delen 2 keer tikken